در خرید و مصرف روغن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

24 اکتبر, 2018 - drsayyari

بدون دیدگاه

  • مصرف انواع چربیها و روغن ها را محدود کنید (هر گرم چربی یا روغن دو برابر یک گرم قند یا پروتئین کالری تولید می کند.
  • چربیهای گوشت را قبل از پخت کاملا بگیرید.
  • پوست مرغ و چربیهای زیر پوست مرغ هم مانند چربی های گوشت قرمز از نوع اشباع شده هستند. بهتر است آنها را قبل از پخت از گوشت جدا کرده دور بریزید.
  • اگر غذایی را سرخ کرده اید میتوانید چربی اضافه آنرا با دستمال پارچه ای یا کاغذی تمیز بگیرید.
  • اگر میخواهید از آب گوشت یا قلم برای تهیه سوپ استفاده کنید بعد از پختن و صاف کردن آن را در جای سرد بگذارید و قبل از مصرف روغن اضافه آنرا بگیرید.
  • در هنگام خریداری روغن اطلاعات روی برچسب بسته روغن را بدقت کنترل نمایید، این اطلاعات شامل: تاریخ مصرف، نام کارخانه، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت و علامت یا مهر استاندارد می باشند. اگر برچسب تغذیه ای شامل میزان چربی اشباع و ایزومر ترانس روی روغن (جامد یا نیمه جامد) درج شده باشد، نشان از تعهد تولید کننده دارد. تنها در این حالت میتوانید روغن مناسب تر انتخاب کنید. (مقداری روغن ترانس باید در رژیم غذایی موجود باشد……)
  • ظرف روغن خصوصا روغن مایع باید در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری شود.
  • روغن را همیشه در ظرف دربسته نگهداری کنید.
  • روغن نباتی نبایدد در هیچ مرحله بوی تند و نامطبوع داشته باشد.
  • در صورت بزرگ بودن ظرف روغن از ظروف کوچکتر به منظور نگهداری موقت روغن مصرف نمائید.
  • غذا های آبپز سالم تر از غذاهای سرخ شده هستند. ولی اگر می خواهید غذایی را سرخ کنید روغن را تحت شعله کم و در مدت زمان کوتاه حرارت دهید. (تفت دادن)
  • برای سرخ کردن به ویژه سرخ کردن عمیق و طولانی از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده نمائید. اگر این نوع روغن را در دسترس ندارید از روغن جامد استفاده کنید.
  • بهتر است روغن تا حد ممکن فقط یکبار تحت حرارات و مورد استفاده قرار گیرد بنابراین هر نوبت پخت غذا از مقدار کمی روغن استفاده کنید.
  • روغن داغ شده را دوباره به ظرف اولیه آن برنگردانید.
  • روغن نباتی مایع جهت تهیه سالاد و پخت غذا مناسب تر از روغن هیدروژنه (جامد) می باشد، بعلاوه ارزش تغذیه ای روغن نباتی مایع بیشتر و سالمتر از روغن نباتی جامد است.

کودکان با توجه به رشد سریع و تحرکی که دارند نیاز بیشتری به چربی ها دارند. خصوصا اگر وزنشان کم است نباید محدودیتی برای دریافت چربی داشته باشند ولی بهتر است ذائقه آنها را با مصرف روغن های سالم و مایع مثل روغن زیتون کلزا و آفتابگردان عادت داد.

drsayyari

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *